آز فناوري‌هاي پيشرفته در يادگيري الكترونيكي

آز فناوري‌هاي پيشرفته در يادگيري الكترونيكي

  • معرفي

درباره ما:

آزمایشگاه فناوری­های پیشرفته در یادگیری الکترونیکی (AeLT) در دانشکده مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات دانشگاه صنعتی امیرکبیر، محیطی گرم و دوستانه به منظور کار گروهی و اشتراک استعدادها و تحقیقات دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا در زمینه­های گوناگون یادگیری الکترونیکی است. هدف اصلی این آزمایشگاه، تسهیل و بهبود فرآیند یادگیری با استفاده از ابزارها و روش­های پشتیبان کامپیوتری است. دامنه فعالیت­های این آزمایشگاه در نقطه تلاقی علوم شناختی و علوم تحصیل و کامپیوتر با بررسی و بهبود یادگیری شخصی، همکارانه، و محیط فناوری است. آزمایشگاه AeLT در سال 1385تحت سرپرستی دکتر احمد کاردان در دانشکده مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات دانشگاه صنعتی امیرکبیر تاسیس شد. دکتر کاردان پیشگام حوزه یادگیری الکترونیکی در ایران هستند و بیش از 80 مقاله در کنفرانس­های ملی و بین­المللی، مجلات، و فصل­هایی از کتاب­های مرتبط از ایشان به چاپ رسیده است.

 

پروژه­های فعلی شامل تحقیقات در زمینه­های زیر هستند:

  • سامانه­های هوشمند تدریس
  • یادگیری بر اساس مدیریت دانش
  • مدل­سازی یادگیرنده
  • تولید و ارزیابی نقشه مفهومی
  • کاربرد داده کاوی در یادگیری الکترونیکی
  • سامانه­های توصیه­گر
  • آزمایشگاه­های مجازی
  • یادگیری تطبیقی
  • یادگیری خودگردان
  • یادگیری همکارانه
  • نظارت از راه دور
  • سامانه­های پشتیبان یادگیری الکترونیکی
  • شبکه­های اجتماعی تحصیلی

اعضای آزمایشگاه AeLT، دانشجویان دانشکده مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات با دو گرایش تجارت الکترونیک و  سیستم­های چند رسانه­ای هستند.

 

زمینه­های تحقیقاتی:

  • یادگیری الکترونیکی
  • یادگیری همکارانه
  • پردازش زبان طبیعی در یادگیری الکترونیکی
  • تحلیل شبکه اجتماعی در یادگیری الکترونیکی
  • داده کاوی و متن کاوی
  • نقشه مفهومی
  • مدل­سازی کاربر و سیستم­های اطلاعاتی تطبیقی
  • شخصی­سازی
  • شبکه­های پیچیده پویا
  • سامانه­های مبتنی بر دانش
  • مدیریت دانش

 

امکانات آزمایشگاه:

  • 8 کامپیوتر
  • چاپگر
  • اسکنر
  • Access Point
  • سایت Oracle: مجموعه داده کامل برای مدل­سازی تعاملات کاربر
  • مجموعه دادگان انجمن برخط Java: مجموعه داده برای یافتن خبره
  • مجموعه دادگان انجمن برخط Stackoverflow: مجموعه داده برای یافتن خبره
  • قطعات یادگیری برای توسعه محتوا
  • مجموعه دادگان انجمن برخط Delicious و ODP برای توصیه برچسب

 

پروژه­های تحقیقاتی:

  • طراحي يک سامانه ترکيبي پيشنهاد­دهنده برچسب بر اساس استخراج کلمات کليدي و تصفيه همکارانه
  • مدل­سازی دانش کاربران در انجمن­های برخط با استفاده از روش تحلیل پیوند به منظور یافتن خبرگان
  • طراحي و پياده­سازي سامانه تشخيص خودکار مفاهيم کليدي و ارتباط معناییآن‌ها در منابع آموزشي
  • استفاده از نقشه­هاي مفهومي براي شناخت افراد خبره و حوزه تبحر آنها درمحيط یادگیری الکترونيکي
  • بهینه­سازی گروه­بندی یادگیرندگان در یادگیری همکارانه
  • بازنمايي مدل آشکار يادگيرنده براساس دانش و عواطف يادگيرنده
  • استخراج دانش از يادداشت‌هاي يادگيرنده به منظور بهبود مدل کاربر در سامانه­های يادگيري تطبيق‌پذير
  • طراحی و پیاده‌سازی سامانه شخصی‌سازی مسیر یادگیری در محیط آموزش الکترونیکی
    • طراحی وپياده‌سازی يک سامانه پشتيبان يادگيری وب‌پايه با مکانيزم‌هايیربرای کمک به يادگيرندگان خودگردان

 

اخبار:

پایان نامه­های تکمیل شده:

  • استفاده از نقشه­هاي مفهومي براي شناخت افراد خبره و حوزه تبحر آنها درمحيط یادگیری الکترونيکي
  • ابداع یک سامانه توصیه­گر برای محیط­های یادگیری الکترونیکی با استفاده از تجمیع برچسب در مدل کاربر
  • طراحی و پیاده‌سازی سامانه شخصی‌سازی مسیر یادگیری در محیط آموزش الکترونیکی
  • طراحي و پياده­سازي سامانه تشخيص خودکار مفاهيم کليدي و ارتباط معناییآن‌ها در منابع آموزشي
    • مدل­سازی دانش کاربران در انجمن­های برخط با استفاده از روش تحلیل پیوند به منظور یافتن خبرگان
    • طراحي يک سامانه ترکيبي پيشنهاد­دهنده برچسب بر اساس استخراج کلمات کليدي و تصفيه همکارانه
    • مدل­سازی علایق کاربران در محیط­های یادگیری الکترونیکی با استفاده از ادغام اطلاعات
    • طراحی و پياده‌سازی يک سامانه بصری­سازی تعاملی در بحث­های برخط به منظور تسهیل فهم دانش محتوا
    • طراحی وپياده‌سازی يک سامانه پشتيبان يادگيری وب‌پايه با مکانيزم‌هايی برای کمک به يادگيرندگان خودگردان
    • بازنمايي مدل آشکار يادگيرنده براساس دانش و عواطف يادگيرنده
    • شخصی­سازی خلاصه در گروه­های بحث با استفاده از مدل یادگیرنده
    • شخصي­سازي فرايند آموزشي به كمك سامانه­ي توصيه­گر مبتني بر مدل عواطف كاربر
    • استخراج دانش از يادداشت‌هاي يادگيرنده به منظور بهبود مدل کاربر در سامانه­های يادگيري تطبيق‌پذير
    • ارائه روشی به منظور تشخیص زمینه محتواهای یادگیری با استفاده از مهارت یادگیرندگان
    • استفاده از مدل عواطف یادگیرنده در تطبیق محتوای تمرین­های تحصیلی به منظور بهبود فرآیند تحصیل
    • طراحی و توسعه روشی برای تعیین و تطبیق مسیر یادگیری با استفاده از تولید خودکار نقشه مفهومی

 

افراد:

سرپرست: دکتر احمد کاردان

فارغ التحصیلان:

  • سید فخرالدین نوربهبهانی
  • شیما زحمت‌کش
  • امیدرضا بلوکی اسپیلی
  • مهدی گرکانی
  • سمانه مدبری
  • صمد کاردان
  • سلماز عباسپور
  • فاطمه هندیجانی
  • ناهید قصاب­زاده
  • امین امیدوار
  • فرزاد فرهمند­نیا
  • رویا حسینی
  • یونس عینوی­پور
  • حامد جانزاده
  • نیما تقی­پور
  • حامد منکرسی
  • مهدی ولوی
  • محمدرضا فانی ثانی
  • آرمان کهن
  • پرستو حیدریان
  • دریا پرواس
  • مجتبی بهزادی
  • مینا کیهانی­نژاد
  • مولود آل­ابراهیم
  • مجید رفیعی
  • رضا سالارمهر

 

اعضای فعلی:

صفحه وب

پست الکترونیکی

سال ورود

مقطع

نام

 

hisadeghi@aut.ac.ir

1389

دانشجوی دکترا

حمید صادقی

 

imani.m@aut.ac.ir

1390

دانشجوی دکترا

مریم ایمانی

 

speily@aut.ac.ir

1391

دانشجوی دکترا

امیدرضا بلوکی اسپیلی

 

mojtaba.behzadi@aut.ac.ir

1390

دانشجوی کارشناسی ارشد

مجتبی بهزادی

 

Elmira.javadpour@aut.ac.ir

1391

دانشجوی کارشناسی ارشد

المیرا جوادپور

 

bahrani.yosra@yahoo.com

1391

دانشجوی کارشناسی ارشد

یسری بحرانی

 

negin_razavi69@yahoo.com

1391

دانشجوی کارشناسی ارشد

نگین رجائی رضوی

 

shahsavari88@aut.ac.ir

1391

دانشجوی کارشناسی ارشد

شیوا شهسواری